2017. december 12-én került sor iskolánkban az első pályaorientációs napra. Már korábban is szerveztünk hasonló tájékoztatókat a végzős diákok számára, de olyan projekt nap, amely minden tanulót érint, most először valósult meg iskolánkban.
A négy tanítási órát igyekeztünk úgy beosztani, hogy a pályaorientáció valamennyi fontos területébe betekintést nyerhessenek a diákok, és megtapasztalják, hogy nem lehet elég korán elgondolkodni a saját pályaválasztásukat érintő kérdéseken. Először egy önismereti kérdőívet töltöttek ki a diákok, amely az érdeklődési körüket vizsgálta. Az eredményeik kiértékelésével saját személyiségükről kaphattak egy kis visszajelzést, valamint érdeklődési irányukhoz kapcsolódó pályakörökkel is megismerkedhettek. Ez követően egy-egy órában különböző szakterületekről érkező szakemberek tájékoztatták a diákokat az egyes pályák lehetőségeiről és buktatóiról, valamint egyetemen oktató pályaorientációs szakemberek végeztek csoportos beszélgetéseket tanulóinkkal. Az előadások sikerét mutatja, hogy sok esetben spontán tapssal jutalmazták a tinik az előadókat.
Az utolsó órában ismét a diákoké volt a főszerep, hiszen ekkor mutathatták be osztálytermi szinten társaiknak a szüleik foglalkozását, amelyet előzetesen otthon egy kérdőív segítségével beszélhettek át szüleikkel. Ez a tevékenység a tanulók pályaismeretének bővítését hivatott szolgálni, és ahogy a saját osztályomban is megtapasztaltam, számtalan olyan szakma került előtérbe, amelynek létezéséről sokan nem is tudnak, vagy amelyekkel kapcsolatban téves elképzelés él egy átlag gimnazista fejében.
Jó volt átbeszélni a pályaválasztást érintő problémákat akár az önismeret, akár a pályaismeret oldaláról, és biztos vagyok benne, hogy a diákok, direkt vagy indirekt, módon sok hasznos információt kaptak erről a mindannyiukat érintő kérdésről.
Péter Kata
Szaktanár, pályaorientáció felelős, osztályfőnök