Az elmúlt évek során időnként a csapból is az folyik, hogy milyen fontos a pénzügyi nevelés, hogy milyen alacsony szintű a magyar társadalom pénzügyi kultúrája. Sokan sokféle indokok (érdekek) miatt mondják ezt.
Horváth Dániel, iskolánk volt tanulójának visszaemlékezése a középiskolai évek alatti pénzügyi tanulmányokról és versenyekről:
Miért fontos szerintünk a fiatalkori pénzügyi oktatás és nevelés?
Ami igazán fontos, az egyfajta szemléletmód és bizonyos készségek és képességek kialakítása, hiszen enélkül a lexikális ismeretek dzsungelében csak elvész a diák (és bárki más). Ráadásul a világ gyorsan változik, gyorsan avulnak el adott tartalmak, gyorsan kell új dolgokat megtanulnunk.
Kiemelt készségfejlesztési céljaink:
- A kritikus gondolkodás kialakítása, azaz alakuljon ki belső késztetés az információk ellenőrzésére, a vélemények összevetésére.
- A pénzügyi tervezés igénye és az ehhez szükséges adatok felkutatása.
- Körültekintés, óvatosság, ugyanakkor határozottság a pénzügyek területén.
- A pénzügyi szférával kapcsolatos sztereotípiák eloszlatása és egy valós kép kialakítása.
- Igény a folyamatos tájékozódásra.
Tuza Ágnes, iskolánk volt tanulójának visszaemlékezése a középiskolai évek alatti pénzügyi tanulmányokról és versenyekről:
Természetesen a tartalom is fontos, a fenti készségeket ezeken keresztül lehet csak elsajátítani, ugyanakkor ahhoz, hogy ne ismétlődjenek meg a legújabb kori magyar társadalom (jelentős része) által elkövetett pénzügyi hibák, mindenképpen az szükséges, hogy a diákjaink az adott évben megszerzett tudást a jövőben a fent vázolt szemléletnek megfelelően folyamatosan frissíteni tudják és akarják.
A pénzügyi ismeretek témáját számos tantárgy érinti a középiskolai évek alatt (matematika, történelem, földrajz, etika, életvitel, de az osztályfőnöki óra is), ugyanakkor ahhoz, hogy kellően rendszerezett legyen az ismeretek átadása és tervszerű a készségek kialakítása, mindenképp szükséges külön pénzügyi témájú foglalkozás biztosítása is. Ezt iskolánk jelenleg a 12. évfolyamos diákok számára biztosítja, de az elmúlt évtizedben több, más megoldást is alkalmaztunk (itt behivatkozni a „Pénzügyi témájú foglalkozások” cikket), igazodva az lehetőségekhez és a tanulói igényekhez.